Thursday, July 06, 2006

Kisah 'S'

Pagi ini aku dikunjungi lagi oleh S. Dia datang untuk bertanya tentang topik yang dia tak faham sebelum mengambil kuiz. Actually, petang semalam sekali lagi dia datang bersembang dengan aku. Lama juga kami bersembang. Sedikit demi sedikit dia menceritakan tentang latar belakang keluarganya. Aku lihat dia semakin okey..nampak ceria dan ada motivasi. Dia dah tahu apa yang dia hendak dalam hidupnya. Aku mintak dia bersyukur dengan apa yang dia miliki. Jika dibandingkan dengan orang lain yang serba kekurangan, dia jauh lebih baik dari segala aspek. Jadi aku rasa, perasaan dia selama ini hanyalah ketakutan pada diri sendiri. Ketakutan menerima hakikat jika dia gagal. Jadi, dia cuba untuk mencari atau meletakkan kesalahan itu pada sesuatu yang lain supaya dia tidak rasa bersalah.

Hari ini dia lebih ceria. Katanya dia tidak tidur semalaman..tengok bola! Pas solat subuh di surau, dia joging then awal2 datang ke opis cari lecturer. Aku bila nampak dia okey, lega rasa. Aku panjatkan kesyukuran pada Allah kerana telah menyedarkannya dari hanyut. Dia pun dah boleh berfikir dengan waras. Sengaja aku tanya tentang cita2nya supaya dia kembali bersemangat. Daripada gayanya aku dah boleh agak, dia ni jenis yang tak suka makan gaji. Katanya nak jadi businessman yang berjaya. Walaupun ayahnya orang bisnes, tapi dia nak buktikan keupayaan diri sendiri tanpa bergantung pada harta ayah. Baguslah kalau begitu..sebab yang banyak berlaku sekarang adalah anak2 yang suka menghabiskan harta mak bapak hidup berjoli.

No comments: