Wednesday, July 12, 2006

Luthfil nak tumbuh gigi laaa...

Waaaa...ngantuk aku datang keja ari nih sebab tak cukup tidur. Gara2 anak terunaku yang kecik tu buat hal menangis tak mo tido..sampai hubby aku hangin termasuklah aku yang dah tak berapa sihat..leher sakit tak leh pusing.Hari Ahad tu dia demam lepas balik dari pasar.Dia okey je lepas bagi makan ubat demam. Malamnya aku buat bubur kat dia, dia tak mo makan. Adakah disebabkan aku tukar beras biasa? Sebab sebelum nih aku buat bubur nasi guna beras merah Somali. Huh..eksyen pulak tak mo beras murah..Heran gak sebab selalunya pantang sua makanan kat mulut..nganga je. Musykil gak kami..apa kes budak nih. Petang tu, hubby yang jaga sebab aku ada kelas dari kol 2-6pm.Sebelah malam pulak, dia asyik nangis..merengek2. Mulutnya yang kecil tu, asyik melopong je...air liur kengkadang meleleh.Pantang ada kain kat tangan, laju je masuk mulut..kengkadang aku tengok kelima2 jarinya yang kecik tu digigit2nya. Kami susah hati sebab tak penah dia berkelakuan macam tu. Even masa dia demam pun, dia bukan jenis yang merengek2. Aku takde pikir lain dah..budak nih dah tersampuk "makhluk halus" kat pasar ke? jeng..jeng..jeng...baby ni pulak jenis tak kuat semangat macam abgnya. Oleh kerana risau dengan keadaannya, hari Isnin semalam aku tak masuk keja. Nasib baik la kuliah dah habis, dan minggu ni study week. Dari pagi lagi dia dah start menangis..aku dah cuak. Kebetulan pulak, surat khabar hari Ahad tu ada kuar pasal 'hantu'...dan hantu tu pulak tersengih2 je masa aku tengok dia. Dalam kepala otak aku 'adakah disebabkan oleh 'hantu' tu marah kena kencing ngan Luthfil sebab paper tu kat bawah buaian dia? Ohhh tidak..aku yang keseorangan kat rumah pada masa tu rasa seram sejuk gak..hehehe..suspen je. Tanpa berlengah lagi, aku angkat wuduk, baca Yasin sambil riba Luthfil. senyap le sekejap..pastu bunyi balik...waaaaa..tension makcik!!!Aku yang dah tak tahan kepenatan, telephone hubby mintak dia balik rumah suruh tengok.. Elok je dia main2 sambil gelak2. Tadi masa aku agah2 dia, dia buat dono je dengan tercebik2 bibir nak nangis. Memang mengada2 laaa...Malam tadi pulak, dia tak mo makan lagi. Menangis..menangis..menangis je kejanya. Budak nih nak tukar nama jadik Ahmad Albab ke? Kalo tido pun sekejap2..uwaaaaa..aku tak leh tido, hubby tak leh tido..kami gilir2 jaga. Kuar masuk buaian dah banyak kali. Last2 hubby bawak dia masuk bilik tido dengan aku..masa tuh pukul 3 pagi. Terlentang pun nangis, meniarap pun nangis..Aku yang dah tak tahan ngantuk, tertido, sedar2 pukul 5 pagi. Bila aku sedar tu, dia masih merengek2 nangis sambil kaki menendang2 selimut. Suara dah takde .Aku bangun buatkan susu baru + nestum. Baru dia nak minum...agaknya lapar + dahaga. Huh!!! Baru mata dia pejam..dan tidur!!! LEGAAAA...kami pun boleh tido dengan aman..tapi pagi nih ngantuk lagi..Jangan la dia buat hal lagi malam nih..Tadi masa hantar baby kat pengasuh, mamanya cakap mungkin sebab nak tumbuh gigi kot. Memang pun..aku nampak dah ada nampak putih kat gusi bawah. Agaknya gusi dia sakit + gatal sebab gigi nak kuar. Cian baby...nanti ibu beli baby teether okey..!!


No comments: