Monday, June 16, 2008

Donut

Luqman dan Luthfil suka sangat makan donut. Biasanya aku beli aje..hehehe..maklumlah..aku bukannya reti nak buat kuih ni. Kalau setakat cekodok ngan goreng pisang aku reti la buat, kuih-muih ni aku memang fail.

Niat hati tu dah lama nak mencuba buat donut, tapi tak jumpa lagi tok guru yg nak mengajarnya. So, masa aku beli kuih ngan makcik cleaner kat opis ni, ringan je mulut ni bertanya camner nak buat donut..hehehe..

So, setelah dia bagi resepi, Sabtu malamnya aku mintak hubby pegi kedai belikan Yis. Lepas maghrib, maka bermulalah operasi aku membuat donut. Tengah2 dok uli tepung tu, aku baru teringat yang kakak aku kat kampung memang terror buat donut nih. So, aku call la tanya resepi kat dia sambil tangan menguli adunan. Masa tu adunan dah nak siap, tak melekit dan dah boleh buat acuan.

Kakak cakap;

- satu paket yis (rendam dlm air suam dalam 10 min) adalah untuk 1 kg tepung (yang ni dah fail..aku letak 1 paket yis, tak sampai sekilo tepung..patut la bau masam!)
- gula 2 senduk (aku letak 3 scope sudu bulat)
- marjerin 2 senduk (aku ganti dengan mentega-2 senduk)
- garam secubit rasa (yg ni betul)
- susu cair (alamak! makcik tu dah bgtau, aku luper nak letak..)
- telur 1 biji (yang ni memang aku tak tau sebab makcik tu tak bgtau letak telur)

Aku dah mula cuak..camner nih, adunan dah cantik tak melekat, boleh ke nak tambah bahan2 yg aku lupa tu? Kakak cakap dah tak boleh, sebab yis dah mati (aku dengar abang ipar aku dah gelakkan aku kat belakang!)

Tapi bila hubby cakap suruh masukkan ajer, aku pun mengikut. Time nak buat acuan bulat2 tu, macam2 design ada. Aku tawakkal aje lah. Standard la, buat kali pertama tu adalah percubaan, kena cuba banyak kali untuk dapat hasil yang memuaskan.

Bila digoreng..wow! Rasanya tak mengecewakan. Not bad! Walaupun rupanya tak semenggah mana, tapi masih boleh diterima...heheheh..so, budak2 tu yang jadi mangsa kena makan kuih yang ibu buat....lain kali ibu buat lagi ye!

No comments: