Wednesday, August 06, 2008

Make up

Fitrah sebagai perempuan, mereka mahu dilihat cantik dan anggun sentiasa. Sebab tu la ada yang sanggup berhabis ribuan ringgit untuk kelihatan cantik.

Aku tak kisah apa yang orang lain kata tentang aku as long as hubby tak komen apa2. Malah, dia tak suka sangat perempuan bersolek, tak natural beuty katanya. Dia suka aku sebab diri aku yang sebenar, bukan aku yang 'plastik'.

Aku bukanlah dalam kategori perempuan tipikal yang suka bersolek. Cukup sekadar lipstik dan bedak je..sempoi kan?

Bagi aku, membazir masa je mengadap cermin lelama dok belek, telek muka. Paling lama aku bersolek pun tak sampai 5 minit. Malah aku tak de pun almari solek..huhuhu..untung la cik abang aku, low maintenance.

Alhamdulillah, aku takde masalah kulit muka. Cuma jerawat je sesekali singgah kat hidung bila aku makan belacan.

Sejak dari bujang dulu, mak aku tak bagi aku pakai apa2 kat muka..especially benda2 yang kat muka..dia kata muka dah elok, jangan nak memandai2 sapu yang bukan2..tak pasal2 tumbuh jerawat.

Kadang teringin jugak nak pakai bila tengok kengkawan ada macam2..pembersih, toner, cream, pelembab dan macam2 lagi la..aku tak reti sebab tu aku tak tahu. First time aku beli alat make up adalah masa aku nak kawen dulu..pakai masa tu je, pastu simpan..hehehe..pastu buang!

Tambah pulak, aku bukan lah jenis yang berdisiplin nak buat sebagai perkara yang rutin tiap2 hari, hangat2 chicken shit jer!

Ramai orang tak caya kalau aku cakap, aku just pakai bedak johnson & johnson jer. Bedak yang aku beli singgit je kat giant tahun lepas pun masih ada lagi. Kalau dulu aku siap letak dalam handbag lagi bila kuar umah..huhuhu..kalau nak berbedak kat surau tu, terpaksa sorok2 sebab malu orang tengok. Apa kelas pakai bedak johnson! Suka ati arr..

Then, bila aku dah start keja, aku mula berjinak2 beli bedak compact yang 2 way foundation...Loreal, lipstik pun Loreal gak,eye shadow Loreal, pencuci muka pun Loreal gak..Ye laa..dah keja, tak nak la orang kata aku selekeh pucat jer..Tapi macam biasa la..aku bukan jenis kaki make up..sampai expired pun tak abis2 lagi make up tu.

Aku dah banyak kali tukar brand..and i'm not brand loyalty ok! Tak laku promote kat orang macam aku nih. Time beli semangat berkobar nak pakai, 2, 3 minggu pastu aku kembali kepada asal..sempoi!

Sekarang ni aku pakai lipstik Revlon, dah boring pakai Maybelline..cuma lipgloss and eye shadow je aku pilih maybelline, bedak pulak aku dah beralih kepada silkygirl..sebab boleh cepat abis!

Perfume lak, aku agak memilih sket..sib baik la memilih yang murah2 je..bukannyer yang international brand. Asalkan ada tanda 'halal' dan dijamin suci, itu yang aku pilih. Biarlah orang kata aku tak up to date pun, aku tak kisah..channel ke, CD ke, aku tak heran..i can afford, but i'm not that kind of women yang akan berbelanja ke arah tu semua..baik aku beli benda lain yang lebih berfaedah.Lagipun tahap kesucian dan ke'halal'an boleh dipersoalkan. Aku tak nak ibadah solat aku sia2 je.

On the way balik semalam, aku dok bising pasal ada jerawat singgah kat hidung aku..memang tak selesa sungguh, tangan tu tak lekang dok kutis.

Selama ni hubby tak penah lak tanya aku, pakai cleanser apa.pakai bedak kat muka, kena la pakai cleanser, kalau tak macam tak bersih la.

huhuhu..semalam dia tanya..mn ada pakai, sekadar angkat air sembahyang je la cleanser yang paling kerap aku pakai. Sebelum ni aku ada pakai Garnier, tapi sejak tertinggal kat kampung ari tu, aku dah malas nak beli baru. Bila pakai rasa bahang je muka..aku agak, tak serasi kot.

mmm...oleh kerana dia dah bertanya, kat KLCC semalam kami singgah kat Himalaya. Aku dok belek2 cleanser tu, baca ingredients, sesuai ke tak sesuai, harga pun not bad, so aku pun belilah..mudah bukan!

No comments: