Monday, August 25, 2008

Cuti lagi..

Semalam (23 ogos 2008), aku ke Hospital Pakar Seremban, KPJ untuk rawatan susulan.

Dr Lee memaklumkan hasil ujian ke atas salur hempedu yang telah dikeluarkan tempohari.

Dr Lee kemudiannya memeriksa luka pembedahan. Beliau telah membuka plaster yang menutupi 4 tebukan di perutku. Luka tersebut tidak dijahit, cuma digam sahaja. Luka di kedua-dua tempat di perut dah kurang sakit, cuma di bahagian pusat dan tengah dada masih rasa sakit. Malahan aku masih tidak boleh tidur mengiring dan mengangkat benda-benda berat. Apabila bercakap dan berjalan, aku cepat letih.

Aku diminta untuk membuat ujian darah di lab untuk melihat perkembangan jaundice. Selepas sejam, hasil ujian darah diperolehi. Keputusan tersebut menunjukkan masih terdapat sedikit jaundice, tetapi bacaan jauh lebih baik daripada seminggu sebelumnya. Aku dinasihati untuk meneruskan pengambilan antibiotik dan diberi cuti 2 minggu lagi sehingga betul-betul sembuh.

Temujanji seterusnya adalah pada 6 September 2008.


PATHOLOGY REPORT


Specimen: Gall Bladder


Gross: Vertically opened thick walled gall bladder measuring about 9.0cm in length and 3.0cm in diameter. Representative section submitted in a single block.

Histology:Gall bladder wall reveals marked thickening and multiple intramural sinuses containing biliary concretions. Several aggregates of acute/chronic inflammatory cells are noted along with irregular smooth muscle hypertrophy. No evidence of malignancy is seen.

INTERPRETATION
ACUTE ON CHRONIC GALL STONE CHOLECYSTITIS